Vanmiddag werd ik opgebeld door een medewerker van de ING-bank. Of ik onlangs een verzoek van de Kamer van Koophandel had gekregen ter verificatie, en wijzigingen had doorgegeven? Ik zei dat dat inderdaad zo was. “Dan bent u slachtoffer van fraude geworden, want zij probeerden van uw rekening bij onze bank € 2700.- over te maken. Wij hebben het kunnen onderscheppen en dat betaalverzoek geblokkeerd”, kreeg ik te horen. Ik zei dat ik blij was dat de bank dit tijdig had gemerkt. Daarop volgde een aantal vragen over hoe ik via internet mijn bankzaken regelde, en ik kreeg de kans om de fraude samen met deze persoon verder ongedaan te maken. Aangezien ik niet thuis was, kon ik op dat moment niet inloggen op mijn laptop. Dat gaf niet, ik zou vanavond nogmaals opgebeld worden om met elkaar deze kwestie af te ronden.
Na het telefoongesprek had ik een vreemd gevoel. Waarom had de stem zo onduidelijk geklonken? Waarom moest ik nogmaals opgebeld worden? Ook de vriend bij wie ik op dat moment was, vertrouwde de gang van zaken niet. Hij raadde mij aan thuis direct in te loggen bij mijn bank om te kijken of daar iets gewijzigd was, en tevens de fraudehelpdesk te raadplegen om te vragen of dit een vorm van oplichting kon zijn.
Eenmaal thuis achter mijn laptop constateerde ik dat er met mijn bankrekening gelukkig niets aan de hand was. Op de fraudehelpdesk zag ik een waarschuwing voor oplichting via ‘nep-helpdesks’. Nu was ik alerter dan ooit en toen even later de ‘ING-medewerker’ opbelde, vroeg ik meteen hoe hij aan mijn gegevens was gekomen. “We hebben het dossier toegestuurd gekregen”, was het antwoord, en toen ik doorvroeg van wie dat dossier dan afkomstig was, zei de man (al een beetje onzeker): “Van onze supervisor”. Vager kon het niet, vond ik en mijn laatste opmerking was dan ook: “Weet u wat ik geloof? Dat u zelf een oplichter bent!” Waarna een lange stilte volgde en daarna een klik waarmee het telefoongesprek beëindigd werd.
Toch enigszins trillend haalde ik de chocoladeletter die ik zojuist in mijn brievenbus had gevonden te voorschijn en at hem onbeheerst achter mekaar helemaal op.
Bedankt Sint & Piet en de Activiteitencommissie voor dit troost-eten!
Mia Meijer, 6 december 2022
Het is half augustus 2022. Na een aantal hete zomerdagen zijn de bramen opeens rijp geworden!
Vlak naast ons appartementencomplex (van de Laan van Meerdervoort af gezien aan de rechterkant) staan veel braamstruiken.
De hitte heeft ze niet goed gedaan; ze staan er wat verdroogd bij, maar .... de bramen zijn, zoals elk jaar om deze tijd, mooi rijp en sappig.
Het is heerlijk om ze te plukken. Verser kun je ze niet krijgen (Wel plukken vanaf 'n meter boven de grond, met het oog op langs snuffelende honden).
Ik pluk elke dag een handvol voor een heerlijk toetje met yoghurt of de volgende ochtend als extra fruit in de muesli.
Let op! Officieel is het niet toegestaan om meer dan zo'n handvol of een bakje bramen te plukken. Dus beheers je en dan laat je ook wat bramen voor anderen over!
Lekker en ... geheel gratis!
Mia Meijer
17 augustus 2022